|
Komparace filosofie Jana Amose Komenského a René Descarta
Dobrovodská, Helena ; Hogenová, Anna (vedoucí práce) ; Rybák, David (oponent)
Komparace filosofie Jana Amose Komenského a René Descarta Cílem této práce je porovnání filosofie Jana Amose Komenského a René Descarta na jejich zásadních dílech, tedy Labyrintu světa a ráji srdce a na Úvahách o první filosofii, v nichž se dokazuje boží existence a rozdíl mezi lidským duchem a tělem. Filosofie obou současníků vznikala v 17. století na pozadí třicetileté války a protireformace. Racionalismus René Descarta, který zahajuje karteziánské myšlení se zdá podstatně odlišný od Komenského filosofie stavějící na novoplatonismu a křesťanství. V Descartově myšlení je zásadní analýza, matematický operacionalismus, zatímco Komenský syntetizuje, a dává dohromady celek. První kapitola práce se věnuje životu, době a dílu Komenského a Descarta. Přičemž lze v jejich osudu najít výrazné podoby. Druhá kapitola se věnuje interpretaci Labyrintu světa a ráje srdce a interpretaci Úvah o první filosofii, v nichž se dokazuje boží existence a rozdíl mezi lidským duchem a tělem. Třetí kapitola vychází z filosofie Augustina, která se zdá být svorníkem mezi Komenským a Descartem. Čtvrtá kapitola přistupuje k Descartově analýze, kterou dokládá na Úvahách o první filosofii, v nichž se dokazuje boží existence a rozdíl mezi lidským duchem a tělem, a opačnému procesu Komenského, tedy syntéze, která je patrná v...
|
|
Výchova a tolerance v díle Johna Locka a Jana Amose Komenského
Schullerová, Nikola ; Pelcová, Naděžda (vedoucí práce) ; Hogenová, Anna (oponent)
NÁZEV: Výchova a tolerance v díle Johna Locka a Jana Amose Komenského AUTOR: Nikola Schullerová KATEDRA: Katedra občanské výchovy a filosofie VEDOUCÍ PRÁCE: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc. ABSTRAKT: Bakalářská práce se zaměřuje na výchovu a toleranci v díle Johna Locka a Jana Amose Komenského. Cílem práce je představit názory obou autorů na problematiku výchovy a tolerance za použití analýzy pramenné literatury. Názory Johna Locka i Jana Amose Komenského jsou zasazeny do širšího historického kontextu, ze kterého je patrné jejich názorové zaměření a ovlivnění. V závěru práce jsou názory obou autorů porovnány z hlediska vzájemné podobnosti a odlišnosti s přihlédnutím k současné moderní době. Je kladen důraz na základní rozdíl ve vnímání, zaměření a přesah díla Johna Locka a Jana Amose Komenského. KLÍČOVÁ SLOVA: Jan Amos Komenský, John Locke, výchova, tolerance, vzdělávání
|
|
Komparace filosofie Jana Amose Komenského a René Descarta
Dobrovodská, Helena ; Hogenová, Anna (vedoucí práce) ; Rybák, David (oponent)
Komparace filosofie Jana Amose Komenského a René Descarta Cílem této práce je porovnání filosofie Jana Amose Komenského a René Descarta na jejich zásadních dílech, tedy Labyrintu světa a ráji srdce a na Úvahách o první filosofii, v nichž se dokazuje boží existence a rozdíl mezi lidským duchem a tělem. Filosofie obou současníků vznikala v 17. století na pozadí třicetileté války a protireformace. Racionalismus René Descarta, který zahajuje karteziánské myšlení se zdá podstatně odlišný od Komenského filosofie stavějící na novoplatonismu a křesťanství. V Descartově myšlení je zásadní analýza, matematický operacionalismus, zatímco Komenský syntetizuje, a dává dohromady celek. První kapitola práce se věnuje životu, době a dílu Komenského a Descarta. Přičemž lze v jejich osudu najít výrazné podoby. Druhá kapitola se věnuje interpretaci Labyrintu světa a ráje srdce a interpretaci Úvah o první filosofii, v nichž se dokazuje boží existence a rozdíl mezi lidským duchem a tělem. Třetí kapitola vychází z filosofie Augustina, která se zdá být svorníkem mezi Komenským a Descartem. Čtvrtá kapitola přistupuje k Descartově analýze, kterou dokládá na Úvahách o první filosofii, v nichž se dokazuje boží existence a rozdíl mezi lidským duchem a tělem, a opačnému procesu Komenského, tedy syntéze, která je patrná v...
|
|
Komenského pansofie v porovnání se současnými pedagogickými trendy
Zídka, Karel ; Veverková, Kamila (vedoucí práce) ; Lášek, Jan Blahoslav (oponent)
V této práci jsme se pokusili nahlédnout do života Jana Amose Komenského. Současně jsme rozebrali jeho myšlenková východiska s ohledem na pansofii. Část práce byla věnována Komenského vnímání víry v Boha a jednotlivým bodům panorthosie. V hlavní kapitole, jsme porovnávali Komenského pedagogické základy se současnými vzdělávacími trendy. Závěr práce patřil i rozdílům specifikujícím Komenského myšlení v porovnání se současnou dobou. Ukázali jsme, že v obecném měřítku se svět přibližuje k ideálům Komenského. U aktuální podoby pedagogického bádání se vyjevilo, že i přes snahu neustále inovovat vzdělávací metody, stále na některých místech tápeme i díky vlivu různících se názorů. Problémy současné doby jsme objevili i v životním stylu dnešního světa, spolu s nedostatkem času. Mezi nevýhody současnosti patří i stále špatně organizované učební osnovy a také nedostatek úcty k učitelům. Naopak jasným pozitivem jsou aktuálně otevřené názory a snaha o propojení multikulturních tendencí s probouzením sebedůvěry v pravém slova smyslu u žáků.
|
|
Výchova a tolerance v díle Johna Locka a Jana Amose Komenského
Schullerová, Nikola ; Pelcová, Naděžda (vedoucí práce) ; Hogenová, Anna (oponent)
NÁZEV: Výchova a tolerance v díle Johna Locka a Jana Amose Komenského AUTOR: Nikola Schullerová KATEDRA: Katedra občanské výchovy a filosofie VEDOUCÍ PRÁCE: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc. ABSTRAKT: Bakalářská práce se zaměřuje na výchovu a toleranci v díle Johna Locka a Jana Amose Komenského. Cílem práce je představit názory obou autorů na problematiku výchovy a tolerance za použití analýzy pramenné literatury. Názory Johna Locka i Jana Amose Komenského jsou zasazeny do širšího historického kontextu, ze kterého je patrné jejich názorové zaměření a ovlivnění. V závěru práce jsou názory obou autorů porovnány z hlediska vzájemné podobnosti a odlišnosti s přihlédnutím k současné moderní době. Je kladen důraz na základní rozdíl ve vnímání, zaměření a přesah díla Johna Locka a Jana Amose Komenského. KLÍČOVÁ SLOVA: Jan Amos Komenský, John Locke, výchova, tolerance, vzdělávání
|
|
Pojetí výchovy u J. A. Komenského
Bochenková, Petra ; Veverková, Kamila (vedoucí práce) ; Lášek, Jan Blahoslav (oponent)
Univerzita Karlova v Praze Husitská teologická fakulta Diplomová práce Pojetí výchovy u Jana Amose Komenského John Amos Comenius's Approach to Education Vedoucí práce: Autor práce: ThDr. Kamila Veverková, Th.D. Petra Bochenková Seznam zkratek atd. - a tak dále ČSAV - Československá akademie věd R., roč. - ročník s., str. - strana SPN - Státní pedagogické nakladatelství vyd. - vydání ÚVOD Málokterý autor dokázal ve svém díle obsáhnout tak široké okruhy svého zájmu a tvůrčího úsilí právě jako Jan Amos Komenský. Naprosto přesvědčivě patří k nejvýznamějším a nejznámějším osobnostem českého národa, jeho kultury a odkazu. Tvořil a orientoval se na základě podmínek své doby, to znamená, že ve svých dílech reagoval na podněty z oblasti hospodářské, politické, sociální a kulturní. Snažil se svou prací přispět k řešení celospolečenských problemů, a to na poli osobním, národním i evropském. Komenský se ve světle dějin představil jako filozof, teolog, kazatel Jednoty bratrské a učitel, zapsal se take jako sociální a pedagogický reformátor. Jeho láska k vlasti se ukazovala na snaze zachránit a zreformovat hodnoty českého národa, které se rozpadaly následkem pobělohorského období a utlačování. Jeho didaktické úsilí představovalo touhu povznést vlast českou na úrověň tehdejší Evropy. Nucené exulantsví však přineslo jeho...
|
|
Filosofie výchovy Jana Amose Komenského
GONZÁLEZOVÁ, Martina
Práce se zabývá filosofií výchovy Jana Amose Komenského. Hlavní část práce je zaměřena na filosofická východiska Komenského myšlení o výchově, na vznik jeho konceptu výchovy, kterou považoval za jedinou cestu k lidství člověka a k nápravě celé společnosti.
|