Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 7 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Komparace filosofie Jana Amose Komenského a René Descarta
Dobrovodská, Helena ; Hogenová, Anna (vedoucí práce) ; Rybák, David (oponent)
Komparace filosofie Jana Amose Komenského a René Descarta Cílem této práce je porovnání filosofie Jana Amose Komenského a René Descarta na jejich zásadních dílech, tedy Labyrintu světa a ráji srdce a na Úvahách o první filosofii, v nichž se dokazuje boží existence a rozdíl mezi lidským duchem a tělem. Filosofie obou současníků vznikala v 17. století na pozadí třicetileté války a protireformace. Racionalismus René Descarta, který zahajuje karteziánské myšlení se zdá podstatně odlišný od Komenského filosofie stavějící na novoplatonismu a křesťanství. V Descartově myšlení je zásadní analýza, matematický operacionalismus, zatímco Komenský syntetizuje, a dává dohromady celek. První kapitola práce se věnuje životu, době a dílu Komenského a Descarta. Přičemž lze v jejich osudu najít výrazné podoby. Druhá kapitola se věnuje interpretaci Labyrintu světa a ráje srdce a interpretaci Úvah o první filosofii, v nichž se dokazuje boží existence a rozdíl mezi lidským duchem a tělem. Třetí kapitola vychází z filosofie Augustina, která se zdá být svorníkem mezi Komenským a Descartem. Čtvrtá kapitola přistupuje k Descartově analýze, kterou dokládá na Úvahách o první filosofii, v nichž se dokazuje boží existence a rozdíl mezi lidským duchem a tělem, a opačnému procesu Komenského, tedy syntéze, která je patrná v...
Výchova a tolerance v díle Johna Locka a Jana Amose Komenského
Schullerová, Nikola ; Pelcová, Naděžda (vedoucí práce) ; Hogenová, Anna (oponent)
NÁZEV: Výchova a tolerance v díle Johna Locka a Jana Amose Komenského AUTOR: Nikola Schullerová KATEDRA: Katedra občanské výchovy a filosofie VEDOUCÍ PRÁCE: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc. ABSTRAKT: Bakalářská práce se zaměřuje na výchovu a toleranci v díle Johna Locka a Jana Amose Komenského. Cílem práce je představit názory obou autorů na problematiku výchovy a tolerance za použití analýzy pramenné literatury. Názory Johna Locka i Jana Amose Komenského jsou zasazeny do širšího historického kontextu, ze kterého je patrné jejich názorové zaměření a ovlivnění. V závěru práce jsou názory obou autorů porovnány z hlediska vzájemné podobnosti a odlišnosti s přihlédnutím k současné moderní době. Je kladen důraz na základní rozdíl ve vnímání, zaměření a přesah díla Johna Locka a Jana Amose Komenského. KLÍČOVÁ SLOVA: Jan Amos Komenský, John Locke, výchova, tolerance, vzdělávání
Komparace filosofie Jana Amose Komenského a René Descarta
Dobrovodská, Helena ; Hogenová, Anna (vedoucí práce) ; Rybák, David (oponent)
Komparace filosofie Jana Amose Komenského a René Descarta Cílem této práce je porovnání filosofie Jana Amose Komenského a René Descarta na jejich zásadních dílech, tedy Labyrintu světa a ráji srdce a na Úvahách o první filosofii, v nichž se dokazuje boží existence a rozdíl mezi lidským duchem a tělem. Filosofie obou současníků vznikala v 17. století na pozadí třicetileté války a protireformace. Racionalismus René Descarta, který zahajuje karteziánské myšlení se zdá podstatně odlišný od Komenského filosofie stavějící na novoplatonismu a křesťanství. V Descartově myšlení je zásadní analýza, matematický operacionalismus, zatímco Komenský syntetizuje, a dává dohromady celek. První kapitola práce se věnuje životu, době a dílu Komenského a Descarta. Přičemž lze v jejich osudu najít výrazné podoby. Druhá kapitola se věnuje interpretaci Labyrintu světa a ráje srdce a interpretaci Úvah o první filosofii, v nichž se dokazuje boží existence a rozdíl mezi lidským duchem a tělem. Třetí kapitola vychází z filosofie Augustina, která se zdá být svorníkem mezi Komenským a Descartem. Čtvrtá kapitola přistupuje k Descartově analýze, kterou dokládá na Úvahách o první filosofii, v nichž se dokazuje boží existence a rozdíl mezi lidským duchem a tělem, a opačnému procesu Komenského, tedy syntéze, která je patrná v...
Komenského pansofie v porovnání se současnými pedagogickými trendy
Zídka, Karel ; Veverková, Kamila (vedoucí práce) ; Lášek, Jan Blahoslav (oponent)
V této práci jsme se pokusili nahlédnout do života Jana Amose Komenského. Současně jsme rozebrali jeho myšlenková východiska s ohledem na pansofii. Část práce byla věnována Komenského vnímání víry v Boha a jednotlivým bodům panorthosie. V hlavní kapitole, jsme porovnávali Komenského pedagogické základy se současnými vzdělávacími trendy. Závěr práce patřil i rozdílům specifikujícím Komenského myšlení v porovnání se současnou dobou. Ukázali jsme, že v obecném měřítku se svět přibližuje k ideálům Komenského. U aktuální podoby pedagogického bádání se vyjevilo, že i přes snahu neustále inovovat vzdělávací metody, stále na některých místech tápeme i díky vlivu různících se názorů. Problémy současné doby jsme objevili i v životním stylu dnešního světa, spolu s nedostatkem času. Mezi nevýhody současnosti patří i stále špatně organizované učební osnovy a také nedostatek úcty k učitelům. Naopak jasným pozitivem jsou aktuálně otevřené názory a snaha o propojení multikulturních tendencí s probouzením sebedůvěry v pravém slova smyslu u žáků.
Výchova a tolerance v díle Johna Locka a Jana Amose Komenského
Schullerová, Nikola ; Pelcová, Naděžda (vedoucí práce) ; Hogenová, Anna (oponent)
NÁZEV: Výchova a tolerance v díle Johna Locka a Jana Amose Komenského AUTOR: Nikola Schullerová KATEDRA: Katedra občanské výchovy a filosofie VEDOUCÍ PRÁCE: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc. ABSTRAKT: Bakalářská práce se zaměřuje na výchovu a toleranci v díle Johna Locka a Jana Amose Komenského. Cílem práce je představit názory obou autorů na problematiku výchovy a tolerance za použití analýzy pramenné literatury. Názory Johna Locka i Jana Amose Komenského jsou zasazeny do širšího historického kontextu, ze kterého je patrné jejich názorové zaměření a ovlivnění. V závěru práce jsou názory obou autorů porovnány z hlediska vzájemné podobnosti a odlišnosti s přihlédnutím k současné moderní době. Je kladen důraz na základní rozdíl ve vnímání, zaměření a přesah díla Johna Locka a Jana Amose Komenského. KLÍČOVÁ SLOVA: Jan Amos Komenský, John Locke, výchova, tolerance, vzdělávání
Pojetí výchovy u J. A. Komenského
Bochenková, Petra ; Veverková, Kamila (vedoucí práce) ; Lášek, Jan Blahoslav (oponent)
Univerzita Karlova v Praze Husitská teologická fakulta Diplomová práce Pojetí výchovy u Jana Amose Komenského John Amos Comenius's Approach to Education Vedoucí práce: Autor práce: ThDr. Kamila Veverková, Th.D. Petra Bochenková Seznam zkratek atd. - a tak dále ČSAV - Československá akademie věd R., roč. - ročník s., str. - strana SPN - Státní pedagogické nakladatelství vyd. - vydání ÚVOD Málokterý autor dokázal ve svém díle obsáhnout tak široké okruhy svého zájmu a tvůrčího úsilí právě jako Jan Amos Komenský. Naprosto přesvědčivě patří k nejvýznamějším a nejznámějším osobnostem českého národa, jeho kultury a odkazu. Tvořil a orientoval se na základě podmínek své doby, to znamená, že ve svých dílech reagoval na podněty z oblasti hospodářské, politické, sociální a kulturní. Snažil se svou prací přispět k řešení celospolečenských problemů, a to na poli osobním, národním i evropském. Komenský se ve světle dějin představil jako filozof, teolog, kazatel Jednoty bratrské a učitel, zapsal se take jako sociální a pedagogický reformátor. Jeho láska k vlasti se ukazovala na snaze zachránit a zreformovat hodnoty českého národa, které se rozpadaly následkem pobělohorského období a utlačování. Jeho didaktické úsilí představovalo touhu povznést vlast českou na úrověň tehdejší Evropy. Nucené exulantsví však přineslo jeho...
Filosofie výchovy Jana Amose Komenského
GONZÁLEZOVÁ, Martina
Práce se zabývá filosofií výchovy Jana Amose Komenského. Hlavní část práce je zaměřena na filosofická východiska Komenského myšlení o výchově, na vznik jeho konceptu výchovy, kterou považoval za jedinou cestu k lidství člověka a k nápravě celé společnosti.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.